Φωτο από την έκθεση ΑΡΧΑΙΑΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΕΠΙΣΤΗΜΗΣ ΚΑΙ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑΣ Πλανητάριο Θεσ/νίκη | ς |
υφάντριες σε κάθετο αργαλειό |
Πηνελόπη, John Roddham Spencer Stanhope |
Ραψωδία Γ΄(Τειχοσκοπία)
Η Ελένη, την ώρα που οι δύο στρατοί ήταν παραταγμένοι για να παρακολουθήσουν τη μονομαχία Μενέλαου - Πάρη, που ως έπαθλο θα είχε την ίδια, εμφανίζεται να υφαίνει.
Η ΕΛΕΝΗ ΣΤΑ ΤΕΙΧΗ |
Η ΥΦΑΝΤΙΚΗ ΤΕΧΝΗ ήταν συνηθισμένη ασχολία των γυναικών της αριστοκρατικής τάξης και αποτελεί κατηγορία των εφαρμοσμένων τεχνών έως σήμερα. Τα υφαντά αυτά απεικόνιζαν θέματα (υπαρκτά ή φανταστικά) τα οποία είναι ευρέως γνωστά με την ονομασία "έκφραση".
ΤΟ ΜΟΤΙΒΟ ΤΗΣ "ΕΚΦΡΑΣΗΣ"
Η "έκφραση" προέρχεται από την αρχαιοελληνική γραμματεία και σημαίνει περιγραφή τόπων, αντικειμένων κλπ. Αργότερα με τον όρο έκφραση εννοοούσαν την περιγραφή ενός έργου τέχνης, μνημείου κ.α. Παράδειγμα "φανταστικής έκφρασης" αποτελεί η περιγραφή της περόνης (=καρφίτσας) του Οδυσσέα στην Οδύσσεια, στίχοι 243-247. Στην Ιλιάδα έχουμε την υπέροχη περιγραφή της ασπίδας του Αχιλλέα (φανταστική "έκφραση" Σ 438 κ.ε.). Εκφράσεις εντοπίζουμε πολλές στη βυζαντινή φιλολογία καθώς και σε διάφορες δυτικοευρωπαϊκές λογοτεχνίες.
ΤΟ ΜΟΤΙΒΟ ΤΗΣ "ΕΚΦΡΑΣΗΣ"
Η "έκφραση" προέρχεται από την αρχαιοελληνική γραμματεία και σημαίνει περιγραφή τόπων, αντικειμένων κλπ. Αργότερα με τον όρο έκφραση εννοοούσαν την περιγραφή ενός έργου τέχνης, μνημείου κ.α. Παράδειγμα "φανταστικής έκφρασης" αποτελεί η περιγραφή της περόνης (=καρφίτσας) του Οδυσσέα στην Οδύσσεια, στίχοι 243-247. Στην Ιλιάδα έχουμε την υπέροχη περιγραφή της ασπίδας του Αχιλλέα (φανταστική "έκφραση" Σ 438 κ.ε.). Εκφράσεις εντοπίζουμε πολλές στη βυζαντινή φιλολογία καθώς και σε διάφορες δυτικοευρωπαϊκές λογοτεχνίες.
ΓΥΝΑΙΚΑ ΥΦΑΙΝΕΙ |
Το υφαντό της Ελένης ήταν διπλό, μεγάλο και ολοκόκκινο. Επάνω κεντούσε τις μάχες Αχαιών και Τρώων (πολεμικές σκηνές).
Το μεγαλύτερο εγκώμιο για τη μορφή της ωραίας Ελένης βρίσκεται στους στίχους Γ 156-158 |
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου